Kaarten
'In nije dei' in de tuin van keramiekmuseum Princessehof: zachtmoedige voorstelling over slavernijverleden | recensie ★★★★☆
Fotografie: Lucas Kemper

Even geen schreeuwers die hun gelijk willen halen, maar een zachtmoedige kijk op het verleden en een knipoog naar de toekomst. Met natuurlijk het risico dat mensen niet genoeg geprikkeld worden om in actie te komen.

Beladen plek

De voorstelling opent met een Afrikaanse dans door Untold. Ze lijken te strijden tegen onderdrukking, maar doen dat op aanstekelijke ritmes, live gespeeld door percussionisten Tapha Amor en Yuchi Cordoba. Untold vormt een soort Grieks koor in deze voorstelling. Al dansend en zingend leveren ze commentaar op de verhalen die langs komen.

Een grote schilderijlijst staat centraal opgesteld in de tuin van de Princessehof, een beladen plek in deze productie. Want in dit pand woonde ooit Marijke Meu. Een schilderij in het Stadhouderlijk Hof toont een zwarte bediende tussen vier Friese Nassaus. Schrijver Guus Pengel heeft in een soort theatercollage allerlei verhalen aan elkaar gekoppeld. Hij geeft de zwarte bediende met de rode jas een naam: Johan Anton Sideron uit Curaçao. Laat dat nou echt een bediende zijn geweest van Marijke Meu.

Slavernijgeschiedenis

Centraal in de voorstelling staan twee bewakers die de keramieken schilderijlijst moeten bewaken. Zij doen dat met de nodige humor die door vooral de donker gekleurde toeschouwers luidkeels werd begroet. Es (gespeeld door Friezin van Caraïbische afkomst Yuli Minguel) en Wietske (Friezin Hiske Oosterwijk) krijgen woorden over het slavernijverleden, maar dan komt het schilderij dat nu even in deze lijst is gepositioneerd tot leven. En de tot slaaf gemaakte Sideron wordt de gids voor Es en Wietske. Langs de slavernijgeschiedenis van Curaçao, Suriname, Afrika en Friesland.

Bijzondere apotheose

De twee hoofdrollen worden overtuigend neergezet. Yuli Minguel heeft een natuurlijke passie. Zij moest ietwat gas teugnemen vanwege stemproblemen, maar dat leverde nog genoeg energie op om de toeschouwer af en toe flink in te pakken. Wat een zangstem heeft die vrouw. Maar ook Hiske gaf prima tegengas in haar spel en zang. En het uiteindelijk samen gezongen In Nije Dei van De Kast in het Fries en in het Papiaments zorgde voor een bijzondere apotheose. Symbolisch voor allen die intens samen hebben gewerkt om deze productie tot stand te brengen. En een voorbeeld voor hoe we met discriminatie, hoe we met elkaar zouden moeten omgaan.

Gebeurtenis Un dia nobo/Wan nyun dey/ In nije dei Productie : Pier21, Het Volksoperahuis, Dansgroep Untold, Stadsschouwburg De Harmonie en Comité 30 juni-1 juli Fryslân Tekst : Guus Pengel Regie : Kees Scholten Gezien : 16/6 in de tuin keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden Publiek : 200 Sterren : 4

Door: Gooitsen Eenling, Leeuwarder Courant
Gepubliceerd op: zondag 18 juni om 15:35 uur

Blijf op de hoogte
Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.